”Nya tider, Nya idéer, Nya jobb”

Sammanfattning av ett analys- och planeringsprojekt om rollen för civilsamhällets och den sociala ekonomins organisationer i arbetsmarknadspolitiken

Att nationellt och strukturellt skapa nya förutsättningar för en expansiv och kreativ arbetsmarknad för utsatta grupper är en stor utmaning. Att samtidigt skapa lokal förståelse hos och reell involvering av berörda grupper är en är ännu större utmaning. Sveriges Föreningars medlemmar, det lokala idéburna samhället, finns mitt i centrum av den verklighet som utlysningen vill skapa nya förutsättningar för.

I det idéburna finns både möjligheterna och lösningarna. Här finns engagemanget för individen och gemenskapen. Skall nationella förutsättningar skapas där de idéburna förväntas bidra måste det lokala vara en aktiv del i skapandet. ”Nya tider, Nya idéer, Nya jobb” har ett upplägg och innehåll som möjliggör detta.

Genom samverkan mellan 5 lokalt väletablerade föreningsråd tas vitt skilda erfarenhetsbaser till vara. Malmö, Göteborg, Varberg, Örebro och Malung representerar många olika skikt i den svenska samhällsbilden. Med många likheter, men också många olikheter.

”Nya tider, Nya idéer, Nya jobb” ger bland annat anställda (3 295 st, bara i Malmö) och förtroendevalda i det lokala föreningslivet direkta möjligheter att vara med att skapa tankar, idéer och förslag till hur man ytterligare ska öppna upp för de utsatta grupper, som i många fall redan ser det lokala föreningslivet som sin enda trygghet i sin utsatthet.

ESF ansökan – Sveriges Föreningar