VÄLKOMMEN TILL SVERIGES FÖRENINGARS HÖSTKONFERENS I BORÅS LÖRDAG OCH SÖNDAG 14 – 15 OKTOBER 2017!!

Arrangör i år är Borås Föreningsråd med stöd av Borås Stad och studieförbund. Till lördagens föreläsningar bjuder vi in Alla föreningsråd i landet, Föreningar i vår omnejd och Boråsföreningar. Söndagen riktar sig till Föreningsråden men också till er som funderar på att hitta en samverkan i er kommun.Plats: Quality Hotel Grand Borås. Hallbergsplatsen 2 mitt i centrum. Gångavstånd från tåg och buss.

Tider: Lördag 09.00 Registrering och fika. Program 10.00 – 17.00 med paus för lunch och em-fika. Söndag 9.00 – 12.30 och sedan lunch. Ett detaljerat program kommer när ni anmält er.

TEMAN FÖR FÖRELÄSNINGAR OCH SAMTAL:

Jämställt föreningsliv….

Lisa Andersson Tengnér genuspedagog talar om jämställdhet och hur man kan arbeta för att skapa ett inkluderande klimat i sin förening utifrån flera perspektiv. Det kan vara sådant som kan mätas eller mer kvalitativa aspekter som förutsättningar, bemötande och förväntningar. Föreläsningen vill ge verktyg, reflektion och inspiration att synliggöra vilka villkor som finns i din förening idag gällande t ex inflytande, delaktighet, påverkan och resurser. Känner sig alla välkomna? Mer info om föreläsaren:  http://www.genuspedagog.se/
Kristina Landgren-Carestam fd förbundskapten för både herr- och damlandslaget i innebandy. Kristina har under sina år inom idrotten hunnit vara tränare på yttersta elitnivå, ungdomsansvarig, sportchef samt klubbchef. En av hennes drivkrafter är att få vara med och påverka så att det finns en plats för alla oberoende av kön, etnisk tillhörighet, trosuppfattning mm att kunna delta under jämlika förutsättningar.  https://www.talarforum.se/kristina.landgrencarestam

Du kommer också att få exempel från Borås Stad, och Fristad GOIF innebandy.
”Föreningsdöden”/vilken framtid har vi/har vi någon framtid ……

Hur jobba långsiktigt? Goda exempel från föreningar som lyckats – så här gjorde vi! Göteborgs FöreningscenterAgneta Rapp verksamhetsledare berättar hur de jobbar och Föreningen Homan deltar också.

Ludvig Sandberg från Volontärbyrån beskriver hur de kan stödja föreningslivet. Anders Kihl Borås ger oss tips om hur föreningar kan dra nytta av sociala medier

Överenskommelsen

Hur ser det ut i nuläget. Vilka kommuner har lokala överenskommelser med den idéburna verksamheten t ex sociala sammanslutningar och föreningslivet. Vi berättar om hur det ser ut för oss i Borås Stad just nu. Medverkan av våra samordnare Anders Hjort och Malin Andersson.

Trygghet för alla medlemmar och utövare

Trygga möten – ett utbildningsprogram skapat av scoutrörelsen men också anpassat till vilken förening som helst för att trygga bemötandet av medlemmar och ledare. Introduktion av Mikael Nilson föreningsutvecklare Region väst equmenia och exempel från Brämhults scoutkår i Borås. Trygg och säker förening. Anita Zetterman beskriver hur Borås Stad jobbar för att alla föreningar skall certifiera sig och sedan jobba vidare som en trygg och säker organisation.

ÖVRIGT:

Du kan delta i en konstvandring ”på stan” under sen eftermiddag. Vi ser diverse skulpturer och häftiga väggmålningar ”No Limit”.

Du kan också vara med på en trivsam middag vid 20-tiden senare på kvällen. Vill du delta så fyll i rutorna som finns på anmälningstalongen.

Konferensavgift: Lördag 400 kr/person inklusive kaffe, lunch och kaffe.

Söndag: 300 kr/person. Dagen avslutas med lunch.

Betalning: Konferensavgiften betalas till Föreningsrådet i Borås PG 499 734- 2 Ange vid betalning Förening, person och vad det gäller. Betalas senast 3 oktober.

Anmälan: Senast 3 oktober via denna länk https://sensus.wufoo.eu/forms/suzzlkr069tsmk/

FRÅGOR: Kontakta Berit Hallqvist i Föreningsrådet i Borås berithallqvist@hotmail.com

VÄLKOMMEN!

TA VARA PÅ MÖJLIGHETEN ATT MÖTA ANDRA OCH DELA EFARENHETER FRÅN ARBETE, GLÄDJE OCH IBLAND BEKYMMER SOM BERÖR FÖRENINGSLIVET.

Inbjudan 170831

Inbjudan till höstkonferens