Utmärkelsen delas ut vid Nacka kommuns föreningsgala som anordnas för första gången i vår.

– Nacka kommun utmärker sig genom sitt långsiktiga och strategiska utvecklingsarbete och vi imponeras av hur kommunen låter alla föreningar verka utifrån sina egna förutsättningar, säger Gunnar Nilsson, styrelseansvarig för utmärkelsen.

29 kommuner har inkommit med underlag till utmärkelsen för år 2017

– Det är en hedrande utmärkelse att få och det är roligt att de många satsningar vi gör för att både skapa bra dialog med föreningarna och bygga nya idrottsanläggningar utmärksammas på det här viset, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Nacka kommuns föreningar ska ha både bredd och kvalitet. Ett led i att säkra det är det Nacka-unika initiativet Utmärkt förening, ett systematiskt kvalitetsarbete som ger föreningarna långsiktiga strategier för sin utveckling, skapar tryggare verksamhet för medlemmarna och gör att ledare utvecklas i sitt ledarskap. Den prestigefyllda utmärkelsen delas ut vid den föreningsgala som hålls i Nacka för första gången senare i vår.

Nacka har utsetts till Sveriges föreningsvänligaste kommun 2017