Sveriges föreningsvänligaste kommun 2022

Vi inviterar Sveriges kommuner och det lokala föreningslivet att nominera den kommun som är Sveriges föreningsvänligaste år 2022!

Priset ”Gyllene koppen” delas ut årligen

Priset tilldelas den kommun som har goda villkor att verka i och som inser att det ideella föreningslivet är delaktigt, självständigt, respekterat och präglas av positiv kontakt. Den föreningsvänligaste kommunen kan få priset mer än en gång.

Så här går det till

De som nominerar sänder in sitt förslag eller nomineringsunderlag senast den 15 december 2022.

Efter det att vi fått in nomineringar så kommer en grupp som hanterar frågan göra en seriös bedömning av nomineringen och kommunen. Under den tiden kommer vi att genomföra en uppföljning och eventuellt begära in kompletterande uppgifter.

Det är alltid avgörande att det är kommunen (kommunstyrelsen) som vill bli nominerad, men tips kan kommit till oss från början från en förening eller privatperson.

Den 13 februari 2023 meddelar vi den kommunen som är Sveriges föreningsvänligaste kommun 2022. Tillsammans utformar vi pressmeddelande och bestämmer datum för prisceremoni. Platsen är hos den vinnande kommunen, som står för kostnaderna i samband med ceremoni kring prisutdelning.

Vad är viktigt i nomineringsunderlaget

Den som nominerar utgår från de ledord som anges nedan. Ledorden ska beskrivas i relation till kommunens förhållande till föreningslivet. Utifrån ledorden är det fritt att beskriva och bevisa hur väl kommunen verkar enligt ledorden. Det finns ingen förbestämd mall.

Ledord som är avgörande

• Självständighet
  • Respekt
  • Delaktighet i strategier
  • Goda villkor att verka

Ledorden ska sättas i relation till föreningslivet i kommunen.

Vi ser fram emot er nominering!

Sveriges Föreningar välkomnar alla att nominera sin kommun till förmodligen den finaste utmärkelsen man som kommun kan få – den Gyllene koppen. Alla vill leva, bo och verka i den föreningsvänligaste kommun.

Nominering
Nominering ska vara inkommen senast den 15 december 2022. Använd avsett formulär via denna länk -> https://bit.ly/3RMrMPj

Frågor mejlas till info@sverigesforeningar.se Det går också att ringa till Gunnar Nilsson, 0733-54 78 78 för ytterligare information.

Även person kan nominera sin kommun, när det sker, så kontaktar vi kommunen om underlag. Vi gör på samma sätt när det är föreningar som nominerar sin kommun. Ett bra sätt när kommunen inte själv vill ta det första initiativet.

Tidigare vinnare av utmärkelsen

2010 Örebro2016 Landskrona